05 December 2010

Coretan : Kahwin oh Kahwin

Perkahwin merupakan salah satu keindahan dunia yang menjadi idaman setiap insan yang bergelar leaki mahupun wanita. Sudah menjadi kebiasaan pada bulan 12 ni ramai pasangan memilih untuk berkahwih pada ketika ini. Maklum saja lah hujung bulan. Lebih-lebih lagi cuti sekolah.

Semalam pun aku baru pergi kenduri kahwin sedara aku di Negeri Sembilan. penganti muda je aku tengok. Bagus la kahwin muda, elak daripada terjebak ke kancah yang hina. Nak kahwin awal pun kena ada persediaan juga. Jangan main redah je. Ingat, hukum perkawinan itu boleh jatuh kepada lima hukum ; wajib, haram, sunnat, makruh dan harus. Janganlah sampai kita kahwin tapi pada ketika itu kita diharamkan berkahwin disebabkan perkara2 tertentu. Maka kita memerlukan kayu ukur untuk menilai diri sendiri sejauh mana kita berada.

Hari ni pun ada kahwin, tapi aku pergi pun. Keluarga aku je yang pergi ada la sebab2 tertentu. 18 dan 25 nanti pun ada jemputan lagi. Boleh dikatakan tiap-tiap minggu ada orang kahwin.

Semalam juga turut berlangsung majlis meraikan pasangan pengantin 1MALAYSIA yang berkahwin secara beramai-ramai di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Menarik bukan? Jimat Kos. Lihat gamabar di bawah.

Majlis meraikan pasangan pengantin 1Malaysia yang berkahwin secara beramai-ramai di Masjid Wilayah Persekutuan, Kuala Lumpur. 4 Dis. 2010. - Utusan/AZRUL EDHAM MOHD. AMINUDDIN
Alam Perkahwinan dan Kehidupan.
Nak menceritakan hal kahwin kalau ikutkan status memang tak layak. Namun, apabila melihat kehidupan sekeliling kadang2 boleh mengajar aku serba sedikit tantang pekara ini. Kebahagian yang dikecapi oleh manusia yang terbit dari hati nurani tidak dapat diluahkan jika kita keseorangan. Oleh itulah Allah menjadikan makluk-makluk-Nya berpasangan antara lelaki dan wanita. 

Apabila terjalinnya ikatan perkahwinan ini maka terpautlah dua hati yang bersedia untuk hidup bersama. Si isteri berjanji pada suami akan memberi layanan terbaik untuk si suami. Si suami pula berjanji akan membinbing isterinya untuk bersama mencari keredaan ilahi disamping mencari rezeki membina kehidupan. 

Namun, baru-baru ini timbul satu persoalan " kalau perempuan tak tahu masak tak boleh kahwih ke?, Bagaimana kalau lelaki tak mampu jadi Imam?" mungkin kita boleh renungkanlah bersama. baca lagi artikel ni (klik). Bagi aku kedua-duanya penting. Sebab perempuan sepatutnya tahu masak, kalau tidak macam mana nak layan suamikan?. Begitu juga lah suami, untuk membimbing isteri perlulah kita tahu serba sedikit hal agama ni. Betul tak?