31 January 2011

IsuSemasa: Rakyat Mesir Bangkit

Rakyat mesir mula bangkit menentang pemerintah kuku besi yang sudah lama memerintah dengan mengadakan demotrasi beberapa hari lalu untuk menjatuhkan Presiden Mereka, Hosni Mubarak. Tragedi ini mendapat liputan daripada akhbar tempatan dan beberapa orang yang berpengaruh di negara Malaysia. Saya juga mendapat beberapa SMS daripada teman-teman tentang kejadian ini. Antaranya :
"..... Mahasiswa malaysia tolong buat solat hajat untuk kami pelajar2 Mesir supaya selamat, sekarang undang2 darurat n perintah berkurung  dan Mesir dibawah pemerintahan tentera, tidak boleh keluar rumah. tolong doakan kami selamat...." (dari sahabat Mesir)
selain daripada itu, dalam faecebook Ustaz Zaharuddin semalam juga ada menyatakan :
"Sudah 35 org terbunuh sejak protes di Mesir meletus pada Selasa lalu, termasuk 10 anggota polis. 1,500 penduduk awam dan 1,000 anggota polis cedera. Beberapa bhgian Kaherah kelihatan spt zon perang, dgn sampah sarap bertaburan di jalan raya & asap serta bau gas pemedih mata memenuhi udara. Didoakan negara bersejeraha umat Islam itu mampu dibebas dari tangan regim yg korup".
 Bergitulah bebarapa catatan yang dapat digambarkan apa yang sedang berlaku di Mesir sekarang. Saifulislam.com juga turut menerbitkan artikel tentang Hosni Mubarak.

Hosni Yang Tidak Mubarak Lagi - Saifulislam.com

Rusuhan jalanan bukanlah satu pilihan yang mudah.

Rakyat akan hanya mengambil pilihan itu apabila mereka putus asa dengan sistem dan ahli politik. Sesungguhnya apa yang sedang membara di Mesir, merupakan amaran keras kepada pemerintah-pemerintah yang tanpa segan silu mencemar dan merosakkan sistem melalui korupsi yang tebal dan kebal.

Menumpaskan Hosni Mubarak bukan hanya penting untuk memperbaiki Mesir. Malah apa yang besar di sebalik itu adalah untuk meruntuhkan sekatan sempadan di Rafah.
Membuka jalan ke Palestin.

“This is the most important individual for us today in the Middle East arena, and I think the only leader that I know who identifies himself, in a clear way, with the importance of the peace agreements with Israel,” Benjamin Ben-Eliezer, Ahli Parlimen Rejim Zionis bercakap sebagaimana dipetik oleh Businessweek.Com 

Palestin, teruskan perjuangan, doa dan munajatmu.

Lorong-lorong gelap sebuah kemenangan mula disimbah cahaya.

Buat kita di sini, berdoa, bermunajat dan teruskan berbicara untuk membentuk pendapat umum yang memenangkan Islam.

Salam, doa dan tiupan semangat buat saudara seperjuangan di Bumi Kinanah!
************************************
Saya juga telah mencari pelbagai artikel dalam akhbar online untuk mengetahui perkembagan saudara kita disana. Biasalah dalam akhbar ni ada yang bernar dan ada yang tidak. Apa pun kita perlu ambil tahu keadaan mereka di sana.

Keratan Akhbar Tempatan berkenaan isu ini

Israel bimbang pergolakan di Mesir(30/01/2011)
BAITULMAQDIS: Israel menyatakan kebimbangannya mengenai pergolakan di negara jirannya, Mesir berikutan perkembangan itu mungkin menjejaskan kestabilan serantau.Perdana menteri Israel, Benjamin Netanyahu berkata semalam, Israel berharap kestabilan dan hubungan baik di antara Tel Aviv dan Kaherah berterusan.Israel memeterai perjanjian damai dengan Mesir lebih 30 tahun lalu dan Kaherah adalah sekutu negara Arabnya yang terbesar... baca lanjut (bharian.com.my)

Langkah Mubarak tidak berguna
KAHERAH 30 Jan. - Aktivis Mesir, Mohamed ElBaradei menyifatkan pelantikan Naib Presiden dan Perdana Menteri baru yang dibuat Presiden Hosni Mubarak sebagai tidak berguna dan tidak menurut apa yang dituntut oleh beribu-ribu rakyat negara ini yang mahu pemimpin itu menamatkan pemerintahan selama 30 tahun... baca lanjut(utusan.com.my)
***************************************
Daripada keratan pertama, jelas menunjukan bahawah Hosni mempunyai hubungan  baik dengan Israel yang selama ini telah menghancurkan Palestine dan membunuh ramai rakyat Palestine. Sebab itu kita lihat negara Arab yang dekat dengan palestine ini pun tidak mampu membantu Palestine dalam menentang musuh Islam ini.

Oleh itu, Rakyat Mesir bangkit bagi menjatuhkan Hosni Mubarak. Lantas Hosni telah melakukan perubahan dalam pentadbiran, namun langkah Hosni tidak berguna bagi rakyat yang mahukan beliau dan rejimnya berundur.

Video di Bawah ini saya dapat dari teman di facebook saya dan saya upload di YouTube.


Mari kita doakan satu perubahan baru untuk negara Mesir dan Dunia Islam... Insya Allah...