11 November 2011

Tarikh 11/11/11 dan Misteri disebaliknya.

Assalamulaikum dan apa khabar semua yang sedangan membaca coretan saya kali ini.

Untuk pengetahuan semua, saya dalam proses untuk menyusun atur kembali blog ini. Supaya kelihatan teratur dan mudah untuk di layari. Oleh itu saya ingin memohon kemaafan andai ada link2 (URL) dalam blog ini tidak berfungsi terutamanya di Tab Menu Utama (atas ni).

Berbalik kepeda tajuk diatas. Mungkin ada yang menyoalkan apakah misteri 11/11/11 ni? Bagi saya yang kurang arif ini, tidak ada yang misteri tarikh ini melainkan ia jatuh pada hari jumaat.

Mengikut maklumat daripada seorang sahabat blogger, ramai orang sangat taksub dengan tarikh ini. Ada yang melakukan majlis perkahwinan, pertunangan dan sebagainya.(merujuk pada blog beliau). Tidak kurang juga ada  yang membuat kenyataan konspirasi. Sama ada betul atau tidak, hanya Allah yang lebih mengetahui.

Akhirnya, saya ingin berkongsi sedikit, apa yang saya dapat daripada blog seorang motivator iaitu sepotong hadis yang boleh membuat kita muhasabah kembali apakah misteri pada hari ini. Hadis di ambil dari Sunan Abi Daud, jilid pertama (hadith ke 1046) buat tatapan kita semua.

Maksud: Sebaik-baik hari yang terbit padanya matahari adalah hari Jumaat. Pada hari itu Adam diciptakan, dan pada hari itu baginda diturunkan ke bumi, dan pada hari itu taubatnya diterima, dan pada hari itu baginda mati. Dan pada hari itu pula terjadinya hari Kiamat. Tiada satu pun haiwan melata kecuali menunggu hari Kiamat pada setiap hari Jumaat, semenjak pagi sehingga terbenam matahari, kerana takut pada hari Kiamat, kecuali jin dan manusia. 
(Disahkan oleh al-Albani)
Tiada yang lebih misteri pada hari ini melainkan hari JUMAAT itu sendiri. Ayuh, kawan2 kita banyakan amalan sunat pada hari ini.

Wassalam.

Rujukan hadis dari : www.zainalrashid.com