09 November 2011

Redha Dengan Qadar | Imam Shafie

Biarkan masa melakukan apa yang ia mahu
tenang dan redhalah apabila qadha’ itu berlaku
Janganlah bersedih dengan musibah yang berlaku
tiada musibah dunia yang kekal
Jadilah dalam menghadapi malapetaka lelaki yang cekal
dan akhlakmu adalah berlapang dada dan kesetiaan
Rezekimu tidak akan kurang kerana kesabaran
dan tidak bertambah kerana kesedihan
Sesiapa yang kematian turun di halamannya
maka tidak ada bumi atau langit yang dapat melindunginya
Bumi Allah adalah luas, tetapi
apabila turun qadha’, ruangnya menjadi sempit sekali
Biarkanlah masa mengkhianati segala kebaikan
tiada ubat yang dapat menghalang kematian
-Imam al-Shafie
MQ : Karya Imam al-Shafie ini menyingkap makna disebalik "Qadar" . Siapalah saya, insan biasa ingin mengulas panjang karya Imam tersohor ini.

Cuma sekadar peringatan daripada saya untuk teman-teman dan sahabat sekalian serta untuk diri saya sendiri. Sebelum ini saya ada terbaca di Facebook rakan saya yang menghadapi dugaan. Sehinggakan kalimah sabar sukar untuk dihadamkan dalam dirinya. Walau mudah diungkapkan. Tidak kurang juga ada yang meluahkannya kepada saya sendiri. Saya hanya mampu memberi motivasi dan kadang-kala hanya berdiam diri.

Untuk itu teman, hanyatila puisi ini. Agar  setitis embun sabar membasahi dirimu dan secuit api pedoman dapat membangkitkan semangatmu untuk terus berjuang.

Wassalam.

Abdul Manan bin Abdullah
www.mananqayyim.com