13 October 2011

(4) Empat Golongan Sasaran Murtad

Bicara tentang murtad bukan lah suatu perkara baru dalam isu pemesongan Akidah umat Islam. Sejak zaman Rasulullah dan para sahabat juga terdapat gerakan memesong akidah ini, terutamanya ketika zaman Saidina Abu Bakar As-Siddiq.

1. Mari kita menyelami sedikit kisah bagaimana Saidina Abu Bakar mengatasi gejala Murtad ini. Saidina Abu Bakar telah meneruskan tindakan Rasulullah SAW sebelum kewafatannya menghantar tentera yang dipimpin oleh Usamah keluar berperang walaupun tidak dipersetujui oleh para sahabat kerana perlunya tindakan untuk mengatasi gejala murtad selepas kewafatan Nabi SAW kerana terdapat orang Islam yang tidak ingin membayar zakat atau membayar dengan tidak sempurna. Khalifah Abu Bakar telah melantik Khalid Aw-Walid untuk mengetuai kumpulan memerangi orang-orang yang murtad ini.

2. Saidina Umar juga pernah berkata " Suatu malam dan satu hari saidina Abu Bakr lebih baik daripada Umar dan keluarganya". Satu malam semasa Hijrah bersama Nabi s.a.w manakala satu hari adalah di hari kewafatan Rasulullah s.a.w diaman saidina Abu Bakr dengan tenang tetapi tegas mengahadapi saat getir itu, ditambah dengan gejala murtad yang melandai sebahagian umat Islam pada masa itu. Beliau berkata " Wahai kaum muslimin, barangsiapa yang menyembah Muhammad, maka Muhammad telah mati, Tetapi barang siapa menyembah Allah,maka Allah selama-lamanya hidup tidak mati" seraya menyambung lagi dengan ayat Al-Quran, surah Ali-Imran :144

3. EMPAT SASARAN MURTAD, bergitulah tajuk muka hadapan akhbar tempatan hari ini. Empat golongan dipercayai menjadi sasaran utama kumpulan pendakwah Kristian untuk memurtadkan orang islam dinegara ini ialah Orang Miskin, Anak Muda, Pesakit Kronik dan Golongan Intelek. "Inilah sasaran utama, mulanya dengan cara membantu namun lama-kelamaan mereka mula mempengaruhi dan memesongkan akidah individu terbabit." -Exco Hal Ehwal Islam Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali.

4. Menurut beliau lagi, mereka menjalani penerapan fahaman Kristian mengunakan pelbagai taktik dan strategi, termasuklah menerusi pendekatan Islamik dengan cara yang sangat halus.

5. Berhati-hatilah jika anda antara sasaran mereke dalam cabaran kristianisasi yang merupakan agenda utama untuk memurtadkan umat Islam.

Kukuhkan Akidah, dalami Islam.....

Insya-Allah esok saya akan mengikuti Seminar Perbandingan Agama. Moga bertambah ilmu di dada. Nantikan perkongsian seminar ini pada artikel akan datang.

Wassalam...


Abdul Manan bin Abdullah,
Penulis MananQayyim{dot}com
Oktober 13, 2011 

________________________________
Rujukan :
Saidina Abu Bakar As-Siddiq. (2011, February 06). Retrieved October 13, 2011, from One-Ummah.net: http://one-ummah.net/sirah/sahabat/407-saidina-abu-bakar-as-siddiq.html
Azie Yahaya  (2011,October 13). Empat Golong Sasaran Murtad. Shah Alam: Sinar Harian.