20 September 2011

Peperiksaan Menguji Kita

Tiba musim peperiksaan ramai pelajar mula gelisah. Berusaha disaat akhir sudah menjadi kebiasaan sesetengah daripada mereka. Kemudia mula tertekan (tension). Demam, sakit kepada, dan pelbagai penyakit mula datang secara tiba-tiba. Mana tidaknya semata-mata nak ulang-kaji pelajaran, waktu makan diabaikan, malam tak tidur, dan paling teruk, waktu solat tidak diendahkan.

Terdapat empat situasi mereka yang bakal menduduki peperiksaan tidak kira peperiksaan apa pun (berdasarkan pemerhatian).

1. Mereka yang sudah bersedia menghadapi peperiksaan daripada Awal (bersedia) - Kelihatan tenang, tidak gelisah kerena semua sudah disimpan dalam memori ingatan mereka. Hanya tunggu untuk keluarkan sahaja.

2. Mereka yang ditahap sederhana (Antara bersedia dan tidak) - Golongan ini selalunya gundah-gulana, cuba pulun disaat-saat akhir. Matlamat mereka untuk mendapat kejayaan memberangsangkan, tapi tak bersedia dari awal.

3. Meraka yang tidak bersedia, tapi mahu lulus dalam peperiksaan - Mereka berusaha disaat-saat akhir semata-mata untuk lulus sahaja dalam peperiksaan. Mereklah paling kelam-kabut meminta bantuan rakan mereka yang lain.

4. Mereka yang tidak bersedia, dan tidak kisah pun lulus atau pun gagal - Mereka tidak perduli dengan keputusan mereka dalam peperiksaan. Mereka hanya tahu bersuka-ria bersama rakan-rakan. Tidak mahu fikir panjang, takut tension pula.

Begitulah keadaan mereka apabila menghadapi peperiksaan di saat akhir. Dimanakah anda berada?

Namun, apabila situasi ini diumpamakan dengan kehidupan seharian kita. Bagaimana keadaannya?

Sahabat sekalian, jangan dilupa.... Hidup ini juga merepakan peperiksaan. Setiap hari, setiap minit, setiap detik, kita akan dinilai oleh dua malaikat. Sentiasa bersama kita kemana sahaja.

Cuba tukarkan istilah peperiksaan itu kepada Mati atau Berjumpa Allah di Padang Masyar (yakni perperesaan sebenar)

Dimanakah anda berada?Sudahkah anda bersedia?

Renung-renungkan sahabat sekalian.



Sekadar peringatan di musim peperiksaan ini.

1. Solat jangan ditinggalkan.
2. Doa jangan jemu.
3. Berusaha dan berserahlah kepada Allah (bertawakal)

SELAMAT MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR KEPADA SEMUA KENALAN SEKALIAN. SEMOGA KITA SEMUA BERJAYA, DI DUNIA DAN DI AKHIRAT SANA.