10 March 2012

Berpelukan dalam Bas, Tanpa Rasa Malu.

.Suatu ketika, Lukman Hakim telah berpesan kepada anak-anaknya. Kata sahabat Nabi yang alim dan bijak berfalsafah itu. Wahai anakku, ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam. Jika engkau ingin selamat, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama takwa, isinya ialah iman dan layarnya adalah tawakal kepada Allah…..
Kisah yang bakal anda baca sebentar nanti, adalah kisah nyata. Berlaku kepada pemuda yang bernama Haikal (bukan nama sebenar). 
*******

Haikal adalah seorang pemuda yang suka bersiar-siar seorang diri. Melihat kehidupan yang berlaku kepada manusia sepanjang perjalanannya. Menjadi pengajaran kepada dirinya. 

Petang Jumaat itu, dia berkesempatan menjalankan aktiviti kegemaranya. Setelah selesai urusan pengambilan barang di pejabat pos, dia terus bersiar sekitar ibu kota Kuala Lumpur. 

Perkembangan dan kemajuan yang pesat di Kuala Lumpur amat beza dengan Bandar-bandar lain di Malaysia. Begitu juga kehiduapan masyarakatnya, apa yang penting adalah diri mereka. Sikap tegur-menegur sukar dilihat.

Penat berjalan dari petang samapai kemalam. Haikal pun pulang ke rumah.

Dalam perjalanan dari Moneral ke LRT. Dari LRT ke station bas. Bas pun tiba, dalam letih berjalan haikal terus menaiki bas yang penuh padat. Begitulah suasana kenderaan awam sekitar ibu kota. 

“Penuhnya…..”, bisik hati haikal.

Bas pun terus bergerak.

“ya Allah, ape perempuan ni. Tak tahu malu ka?” , terkedu haikal melihat apa yang berlaku.

gambar sekadar hiasan
Kalihatan seorang wanita remaja melayu bertudung dan berbaju kurung sedang berpelukan dengan seorang lelaki asing (muka ala bangla/ arab ). Dalam keadaan bas yang sesak, mereka berpelukan dan ada ketikanya si lelaki mencium dahi dan leher wanita tersebut.

Ramai yang melihat. Tapi, tak ada seorang pun yang menegur kelakuan mereka. 

“aku nak buat ape ni. Tak kan nak biarkan je… Nak tegur aku pun buat dosa tadi…”, dilema haikal keseorangan. 

Haikal cuba menatap garang wajah wanita tersebut dengan harapan wanita itu akan sedar kesalahannya. Namun tidak dihiraukan.

Haikal ingin menegur, tapi dalam hati rasa takut dan merasa dirinya bukan seorang baik dan alim.

“berilah kekuatan pada diriku, ya Allah”….

Kerana tidak tahan melihat kelakuan mereka sepanjang di dalam bas tersebut. Haikal memberanikan diri demi menjaga imej agama dan bangsa yang dibawa oleh wanita tersebut.

“eh….. ni dah kawin ka? ”

“haa….. dah kawin dah ka? ”, dengan nada garang Haikal bertanyakan kepada mereka. 

Mereka terdiam. Pelukan dilepaskan. Si Wanita mula gelisah, dan beberapa minit kemudia, lelaki asing itu pun turun daripada bas. Si wanita masih didalam bas.

Itu sahaja lah yang termampu Haikal lakukan.

**********

Begitulah kisah Haikal...

Jika kita hayati kembali nasihat Lukaman Hakim diatas, kita akan menemui kebenarannya katanya. “sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam….”. Dengan kejadian yang diceritakan oleh Haikal diatas, itulah gambaran sesetengah remaja masa kini. 
 
screenshot dari Facebook seorang sahabat...
www.mananqayyim.com
6 p.m. | 10 Mac 2012